Czym jest Współczynnik odrzuceń i jak go optymalizować?
Zaawansowana analiza dostarcza dużą ilość danych w postaci różnych wskaźników i wykresów. Z jednej strony umożliwia to skuteczniejszy rozwój portalu. Jedak wymaga wiedzy i doświadczenia w odczytywaniu tych informacji. Dowiedz się, czym jest współczynnik odrzuceń. Sprawdź, czy jego wysoka wartość zawsze wymaga Twojej reakcji. Zobacz też, w jaki sposób możesz poprawić tę statystykę i poprawić wyniki sprzedażowe.
Czym jest współczynnik odrzuceń (bounce rate)?
Zgodnie z definicją podawaną przez Google, odrzucenie to sesja w witrynie, która jest ograniczona do jednej strony. Z technicznego punktu widzenia oznacza to, że użytkownik uruchomił zaledwie jedno żądanie do serwera Analytics.
Współczynnik odrzuceń natomiast to ilość uruchomień jednej strony podzielona przez ilość wejść ogółem. Użytkownik, uruchamiając zaledwie pojedyncze żądanie, zwiększa ten wskaźnik, jednak nie musi to się przekładać na obniżenie współczynnika konwersji.
Może to oznaczać, że wygląd danej strony odstrasza potencjalnych klientów, którzy wolą uruchomić inną stronę. Jednak równie dobrze powody wysokiego współczynnika odrzuceń mogą być zupełnie naturalne.
Czy wysoki współczynnik odrzuceń zawsze wymaga reakcji?
W analizie swojej strony należy pamiętać, że współczynniki są wyliczane mechanicznie na podstawie konkretnych danych statystycznych. Dlatego też zawsze trzeba się zastanowić, w jaki sposób tworzony jest dany wskaźnik.
W przypadku współczynnika odrzuceń zliczane są wszystkie sesje, w których czasie użytkownik wysłał tylko jedno żądanie do serwera. W praktyce nie zawsze oznacza to coś negatywnego. Przyjrzyjmy się następującym przypadkom.
Czasem wystarczy tylko jedno żądanie
Coraz częściej w internecie pojawiają się tak zwane strony one page. Polegają one na tym, że wszystkie informacje mieszczą się tylko na jednej podstronie.
Oznacza to, że po uruchomieniu strony, użytkownik posiada dostęp do wszystkich informacji. Nie musi uruchamiać linków wewnętrznych ani przechodzić do innych zakładek. Mimo braku aktywności zapozna się on z całą zawartością witryny. W takim przypadku Google odczyta taką aktywność jako odrzucenie. W praktyce jednak strona nie została porzucona, a użytkownik w przyszłości może wrócić, by na przykład złożyć zamówienie.
Charakter Twojej strony
Zastanów się teraz, jaki jest charakter Twojej strony. Czy w celu osiągnięcia zamierzonego celu, użytkownik musi przejść na inną podstronę lub wysłać ponowne żądanie do serwera?
Jeśli prowadzisz bloga lub Twoja oferta w całości mieści się na jednej podstronie, wysoki współczynnik odrzuceń może być całkowicie naturalny. Nie będzie on miał negatywnego wpływu na osiągane zyski. Dlatego też nie zawsze warto obniżać ten wskaźnik za wszelką cenę.
Porównuj się do innych z tej samej branży!
Poprawne odczytywanie wskaźnika wymaga nie tylko znajomości jego budowy, ale także doświadczenia. Warto porównać się do średniego wskaźnika dla Twojego sektora gospodarki. W zależności od charakteru strony bounce rate może się mocno różnić. Dla przykładu średnie wartości dla wybranych branż wynoszą:
- żywnościowa 65%,
- informacyjna 58%,
- sportowe 51%,
- tematyka gier 47%,
- sklepy 46%.
Dlaczego na stronach związanych z żywnością wskaźnik jest tak wysoki? Część osób może uruchamiać stronę swojej ulubionej pizzerii tylko po to, aby przypomnieć sobie numer telefonu. Ich wizyta oznaczona jest jako „odrzucenie”, jednak skutkuje transakcją sprzedaży.
Współczynnik odrzuceń w podziale na źródła
Jak otrzymać niski współczynnik odrzuceń (bounce rate)?
W wielu przypadkach jednak wysoki współczynnik odrzuceń może być sygnałem, że coś jest nie tak z Twoim portalem. Warto więc przeanalizować dokładnie wyniki i zastanowić się, co może stanowić powód odrzucenia strony przez użytkowników.
Poniżej znajdziesz najczęściej występujące przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń. Zobacz, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
Implementacja kodu Google Analytics
W pewnych przypadkach powód może być natury technicznej. Jeśli wykonałeś niewłaściwą implementację kodu Google Analytics, dane mogą być pobierane tylko z części strony. Dzieje się tak na przykład, gdy kod został włączony do szablonu.
W takiej sytuacji użytkownik jest widoczny tylko na podstronach opartych na danym szablonie. Wskaźnik nie odczytuje natomiast wejść na inne podstrony, w których nie ma dodanego kodu Google. Powoduje to zafałszowanie otrzymanego wyniku poprzez zawyżenie wartości bounce rate.
Zła budowa strony
Winna może też być budowa strony. W przypadku witryn one page współczynnik odrzuceń praktycznie traci swój sens, ponieważ jego wartość będzie zbliżona do 100%. Podobnie będzie w sytuacji, gdy jedna z podstron ma decydujące znaczenie. Na przykład zakładka „kontakt” na stronach pizzerii.
Gorzej, gdy powodem jest nieczytelne menu, które utrudnia znalezienie odpowiednich informacji. Zbyt skomplikowane ścieżki mogą zniechęcić użytkownika, który otworzy kolejny wynik z Google, zamiast zastanawiać się nad właściwą zakładką na stronie.
Odczucia użytkowników
Ogromne znaczenie ma również wygląd strony. Zbyt jaskrawe kolory i migające przyciski mogą odrzucić użytkownika. Sprawią, że poczuje się on przytłoczony ilością wrażeń i po prostu wyłączy stronę.
Podobnie może zareagować użytkownik przy niewłaściwej, nieczytelnej czcionce, która utrudnia zapoznanie się z zawartością portalu. Albo w przypadku, gdy treść mocno odbiega od oczekiwań i tytułu witryny.
Jest to przypadek, gdy wysoki bounce rate jest dzwonkiem ostrzegawczym. Bez zmian na stronie będzie ona coraz rzadziej odwiedzana i straci swoją pozycję w wyszukiwarce Google.
Skakanie po wynikach
Negatywne znaczenie może mieć także pogo sticking. Jest to sytuacja, gdy użytkownik przeskakuje pomiędzy kolejnymi wynikami wyszukiwarki. Jeśli Twoja strona także zostanie zamknięta zaraz po otwarciu, oznacza to, że nie przyciągnęła uwagi gościa i nie zachęciła go do pozostania.
W pewnych przypadkach jednak może być to związane z otwieraniem kilku pierwszych wyników w kolejnych kartach. Niektórzy użytkownicy robią tak, aby przyśpieszyć przeglądanie informacji.
Przepływy wewnętrzne
Wysoki współczynnik odrzuceń może wskazywać także na brak przepływów wewnętrznych. Użytkownik po wejściu na stronę zapoznaje się tylko z jedną podstroną, nie sprawdzając innych zakładek.
Aby zapobiegać tego typu sytuacjom, należy stosować więcej linków wewnętrznych oraz CTA (call to action – zachęcanie do działania). W ten sposób spowodujesz, że użytkownicy na Twojej stronie chętniej przejdą również na inne podstrony i szerzej zapoznają się z Twoją ofertą.
Analiza bounce rate
Analiza współczynnika odrzuceń może dostarczyć właścicielowi portalu istotnych informacji o możliwych zmianach i ulepszeniach, jakie można zastosować. Jednak w tym celu należy dokładnie przyjrzeć się uzyskanym statystykom. Google Analytics dostarcza kilka informacji na temat odrzuceń:
- ogólny współczynnik odrzuceń całej witryny,
- wskaźniki odrzuceń dla poszczególnych grup kanałów,
- bounce rate dla par źródło/medium,
- a także wskaźniki dla poszczególnych stron.
Pozwala to dokonać bardziej kompleksowej i pełnej analizy i wyciągnięcie dokładniejszych wniosków. Ułatwi to prowadzenie prac nad stroną i jej ulepszanie.
Co ma wspólnego wskaźnik odrzuceń oraz współczynnik wyjść?
W pełnej analizie współczynnika odrzuceń może pomóc także współczynnik wyjść. Co łączy te wskaźniki? Współczynnik wyjść wskazuje, jaka podstrona była ostatnią odwiedzoną przez użytkownika.
Zestawienie tych dwóch wskaźników pozwala określić, na jakiej podstronie kończy się przeglądanie Twojej witryny. Być może będzie to zakładka „kontakt”, co nie powinno budzić obaw.
Natomiast w innych przypadkach warto zastanowić się, dlaczego użytkownicy wyłączają portal właśnie na tej podstronie. Może wymaga ona dopracowania?
Jak skutecznie korzystać ze współczynnika odrzuceń?
Nie można brać wartości wskaźników bez zastanowienia. Często ich wartość może być zawyżona lub zaniżona z naturalnych powodów. Przy stronach one page współczynnik odrzuceń zawsze osiąga poziom niemal 100%, ale nie przekłada się to na poziom sprzedaży. Użytkownik wyświetla pojedynczą stronę, ale jednocześnie często korzysta z oferty i wykonuje jakąś akcję.
W pewnych sytuacjach jednak analiza wskaźników pozwala wprowadzić istotne zmiany na portalu, które mogą zwiększyć współczynnik konwersji, co przełoży się na większe wpływy dla właściciela witryny. Dlatego też warto poprawić współczynnik odrzuceń, jeśli jego poziom nie wynika z naturalnych powodów.