Reklama w wyszukiwarce (Google Ads) – co warto o niej wiedzieć?
Każdego dnia internauci wyszukują miliony zapytań w wyszukiwarce, co stanowi olbrzymią szansę dla reklamodawcy. Jest to bowiem szansą na stworzenie reklam, które przyciągną potencjalnych klientów. Chcesz dotrzeć do nowych klientów, a co więcej przekonać ich do skorzystania z usług bądź produktów Twojej firmy? Świetnie się składa! Pomoże Ci w tym poniższy artykuł, w którym wyjaśniamy, jak działa Google Ads oraz jak skutecznie zwiększyć ruch w witrynie.
Czym jest i jak działa reklama w Google Ads?
Google Ads (dawniej określany jako Google AdWords) to narzędzie firmy Google, pozwalające stworzyć wysokiej jakości, płatną reklamę, które a jest wyświetlana w sieci reklamowej Google. Dzięki temu stworzone w nim kampania reklamowa jest wyświetlana w wielu innych miejscach. Mowa więc tu nie tylko. O wynikach wyszukiwania, ale i należących do sieci reklamowej Google – serwisach Gmail i YouTube. To jednak jeszcze nie wszystko. Reklama Google wyświetlana jest także na stronach partnerskich, które należą do sieci Google.
Co więcej, a pomocą Google Ads reklamodawca może publikować różnorodne reklamy. Mogą one mieć formę reklam tekstowych, graficznych, a nawet i wideo. To jednak dopiero początek możliwości, jakie otwiera przed reklamodawcami kampania Google Ads.
Jak działa Google Ads?
Szukając w internecie potrzebnych produktów lub usług Internauta, wpisuje w wyszukiwarkę Google konkretne słowa kluczowe. Dzięki temu, że przypisane są do nich konkretne treści reklamowe, po umieszczeniu tych słów kluczowych w oknie wyszukiwarki Google następuje przekierowanie do strony z wynikami wyszukiwania, gdzie znajdują się zarówno reklamy płatne, jak i te darmowe. Te pierwsze są rozliczane na podstawie tego, jak bardzo popularne są dane frazy kluczowe. Stawka za nie wzrasta również w zależności od tego, ile konkurencja jest w stanie za nie zapłacić. Można więc powiedzieć, że system Google Ads działa wedle modelu licytacyjnego.
Kto zobaczy Twoją reklamę Google Ads?
Sieć reklamowa Google Ads ma olbrzymi zasięg oraz obejmuje ona ponad miliony witryn, aplikacji, a nawet i portali takich jak YouTube. Dzięki temu, stworzona w Google reklama wyświetli się naprawdę wielu osobom – z danych Google wynika, że dociera ona do ponad 90% użytkowników internetu na całym świecie. Jak więc widać reklama Google Ads daje przedsiębiorcom olbrzymi zasięg. Zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że z sieci wyszukiwania Google korzysta w Polsce aż 96,77% internautów1.
Co więcej, również i sam reklamodawca ma wpływ na to, do kogo ma docierać jego reklama Google. Wystarczy, że podczas tworzenia kampanii skonfiguruje się ją w ten sposób, by docierała ona do określonej grupy odbiorców.
RLSA, czyli kierowanie reklamy na listę odbiorców
Każda reklama w wyszukiwarce Google może zostać skierowana do konkretnej grupy użytkowników, którzy potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertę. Tzw. targetowanie reklam w wyszukiwarce można przeprowadzić na kilka sposobów. Służą do tego m.in. słowa kluczowe, które wykorzystuje m.in. do reklam tekstowych. Ponadto jednak istnieje możliwość kierowania reklam poprzez:
- Targetowanie geograficzne – polega na ograniczeniu zasięgu reklamy do konkretnej dzielnicy, miejscowości, jednostki terytorialnej bądź odległości. Dzięki temu można doprecyzować wyświetlanie reklamy w wyszukiwarce do lokalnej społeczności.
- Targetowanie demograficzne – pozwala na wyświetlanie reklamy osobom, w konkretnym przedziale wiekowym. Dzięki temu wyświetlanie reklam w wyszukiwarce można ograniczyć np. do grupy seniorów lub młodzieży.
- Targetowanie na urządzenia – tego typu reklamy są kierowane do osób, które korzystają z wyszukiwarki na konkretnym urządzeniu, np. na komputerze, smartfonie, tablecie. Jest to pomocna opcja, zwłaszcza gdy reklamodawcy zależy, by reklamy wyświetlały się wyłącznie na jednym urządzeniu i tylko ta grupa docelowa, która z nich korzysta, mogła zobaczyć reklamę.
- Targetowanie na konkretne grupy odbiorców – pozwala na wyświetlanie reklam w wyszukiwarce odbiorcom, którzy zostali dobrani ze względu na wykształcenie lub zainteresowania, jakie wykazuje potencjalny klient.
W tym miejscu warto również wspomnieć o tym, że taka reklama w wyszukiwarce Google nie tylko zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu lub skorzystania z usług przez internautę. Reklamy kierowane to także duża oszczędność. Pomaga to bowiem uchronić się przed marnotrawieniem budżetu kampanii na wyświetlanie reklamy w wyszukiwarce osobom, które wcale nie są zainteresowane danym produktem.
Reklama Google Ads i jej rodzaje
Google Ads to niezwykle przydatna usługa, która pozwala na stworzenie kilka różnych rodzajów reklam. Poniżej przedstawiamy wykaz tych najpopularniejszych.
Reklamy tekstowe
To jedna z najpopularniejszych rodzajów reklam, z jakimi można spotkać się w wyszukiwarce Google. Często są one również określane jako płatne linki reklamowe lub linki sponsorowane. Wyświetlają się one w wynikach wyszukiwania – tuż pod oknem wyszukiwarki, w której umieszcza się słowa kluczowe. Dzięki tak wysokiej pozycji, reklamy te zwiększają szansę na to, że internauci odwiedzą reklamowaną witrynę.
Biorąc pod uwagę, że użytkownicy wyszukiwarki Google zwykle kończą poszukiwania na wynikach, które znajdują się najwyżej – linki sponsorowane to świetny sposób na to, by przekierować użytkownika przeglądarki na swoją stroną.
Warto również dodać, że istnieje możliwość dodawania do reklam tekstowych rozszerzeń, które jeszcze bardziej wyróżnią stronę na tle konkurencji. Mowa tu m.in. o rozszerzeniu lokalizacji, połączenia telefonicznego, godzin otwarcia oraz wielu innych przydatnych narzędzi, które przykują uwagę internautów.
Bardzo przydatna okazuje się również podkategoria reklam tekstowych typu „tylko połączenie”, które świetnie sprawdzą się w przypadku małych firm, nie mają własnej strony internetowej. Mowa tu np. o małych zakładach szewskich, punktach dorabiania kluczy oraz innych drobnych usługach, których prowadzenie nie wymaga posiadania strony www.
Reklama produktowa
Innym przykładem reklamy w Google Ads są kampanie produktowe, które są częścią zakładki Zakupy Google (ang. Google Shopping). Ten rodzaj reklamy powstał specjalnie z myślą o sklepach internetowych, które za pomocą zdjęć reklamują swoje produkty w sieci wyszukiwania Google. Co więcej, są one automatycznie dobierane do wpisywanych w okno wyszukiwarki słów kluczowych. Dlatego też są one bardzo skutecznym narzędziem nie tylko dlatego, że podnoszą współczynnik klikalności, ale i na sprzedaż.
Tworzenie reklam produktowych w Google Ads przebiega bardzo podobnie jak i w przypadku innych reklam. Z tą różnicą, że do ich stworzenia potrzebny będzie plik danych, który będzie zawierał podstawowe informacje o produkcje, np. cenę, rozmiar itd. Będą one widoczne dla użytkowników przeglądarki tuż nad wynikami organicznymi wyszukiwania. To właśnie tam po wpisaniu przez internautę słowa kluczowego, wyświetlą się powiązane artykuły.
Dynamiczne reklamy
W wyszukiwarce można natrafić także na reklamy dynamiczne. Są to nieco zmodyfikowane reklamy tekstowe – od tradycyjnych reklam tekstowych różni je to, że mają one jeden wiersz opisu oraz nagłówek. Natomiast stronę docelową, na której są one wyświetlane, samodzielnie wybiera algorytm Google. Tworząc je, warto więc z miejscu ich nagłówków wykorzystać słowa kluczowe, na które będzie wyświetlana reklama. Dzięki temu zyska się pewność, że będą one widoczne dla użytkownika, który zastosuje daną frazę.
Reklama banerowa
Kolejną z możliwych do stworzenia w Google Ads reklam jest reklama banerowa, która łączy w sobie cechy reklamy wideo, tekstowej oraz graficznej. Często określana jest ona również jako reklama elastyczna display.
Ponadto mają one charakterystyczny kształt paska. Takie umieszczone w poziomie reklamy są wyświetlane nie nie tylko na stronach internetowych należących do sieci reklamowej Google, ale i w portalu YouTube oraz na poczcie Gmail.
Reklama ta samoczynnie dostosowuje się swoim rozmiarem oraz kształtem do dostępnej przestrzeni, dzięki czemu zachowuje ona swoją wysoką rozdzielczość po odtworzeniu na urządzeniach mobilnych. Warto również wspomnieć, że taka reklama składa się z nagłówków (jednego do 30 znaków oraz drugiego do 90 znaków), tekstu, nazwy firmy, końcowego adresu URL oraz grafiki – w orientacji poziomej oraz w kształcie kwadratu.
Reklama Google Discovery
Google Ads umożlwia również stworzenie kampanii Google Discovery, która wyświetla się na stronie głównej portalu YouTube, w sekcji „Warte obejrzenia”, na kartach Discover w wyszukiwarce oraz w Gmailu – w zakładkach „Oferty” i „Społeczności”. Są to specjalne karty reklamowe, które wedle zapewnień zespołu Google w ciągu zaledwie miesiąca mają szansę dotrzeć nawet do 3 miliardów użytkowników internetu.
Remarketing
Mówiąc o tworzeniu reklam w Google Ads, nie sposób nie wspomnieć o remarketingu, który pozwala dotrzeć do klientów, którzy w przeszłości odwiedzili już Twoją stronę. Remarketing ma więc zachęcić te osoby do ponownego odwiedzenia witryny, a w efekcie zachęcić ich do dokonania zakupu. W tym miejscu warto również wspomnieć o remarketingu dynamicznym, który świetnie sprawdza się w przypadku sklepów internetowych.
Ile kosztuje reklama w wyszukiwarce Google?
Na końcu warto również wspomnieć o tym, jak rozliczane są reklamy Google. Pod tym względem Google opracowało bardzo skuteczny sposób ustalania stawek, który oferuje każdemu reklamodawcy. Reklamy Google Ads są więc rozliczane wedle indywidualnych preferencji, które wybiera reklamodawca. Do wyboru ma on więc modele, takie jak:
- CPC (ang. cost per click) – reklamodawca płaci za reklamędopiero w momencie, gdy Internauta kliknie w link i przejdzie na reklamowaną stronę. Dzięki temu samo jej wyświetlanie w wyszukiwarce nic zatem nie kosztuje.
- eCPC – określane jako ulepszane CPC. Strategia ta polega na tym, że stawka za kliknięcie w link jest ustalana przez algorytmy. W ten sposób system sam decyduje o tym, jakiej wysokości jest maksymalna stawka za wejście w reklamę.
- vCPM (ang. view cost per mile) – w tym modelu reklamodawca płaci za każde 1 000 wyświetleń. Strategia ta świetnie sprawdzi się w przypadku kampanii, których celem jest budowanie wizerunku marki.
- CPV (ang. cost per view) – model wykorzystywana przede wszystkim w przypadku reklamy wideo.
- CPA (ang. cost per action) – [polega na tym, że opłaty nalicza się dopiero po podjęciu przez użytkownika Google jakiegoś działanie, np. po zapisaniu się do newslettera. Dzięki temu reklamodawca płaci jedynie za konwersje na stronie, co zwiększa skuteczność kampanii reklamowej.
- ROAS (ang. return on ad spend) – w tym modelu stawki są ustalane na podstawie specjalnego algorytmu Google. Aby jednak wdrożyć ten model rozliczania kampanii reklamowe, należy pamiętać o tym, że Google potrzebuje danych historycznych o konwersjach z ostatnich 30 dni. Co więcej, powinno ich być minimum 40.
Google Ads nie oferuje jednych, stałych stawek za wyświetlenia reklam w swojej sieci reklamowej. Za każdym razem są one obliczane indywidualnie – wedle modelu obranego przez użytkownika Google Ads w trakcie tworzenia kampanii. To jednak jeszcze nie wszystko. Ostateczna cena reklamy w Google zależy również od czynników takich jak:
- Stawki za słowo kluczowe;
- Rankingu reklamy;
- Stawki, jaka za konkretne słowo kluczowe jest w stanie zaoferować konkurencja.
Z tego również powodu w niektórych branżach można spotkać się z tym, że słowa kluczowe kosztują nawet kilka tysięcy złotych. Najdroższym z nich była dotychczas fraza „narzędzie propozycji słów kluczowych”, której cena w maju 2021 r. osiągnęła aż 3772 zł. Na drugim miejscu znalazła się fraza „reklama firmy w Internecie” – 1231 zł, a na trzecim hasło „adwords kampania”, które wyceniono na 754 zł2.
Czy warto reklamować się w sieci wyszukiwania Google?
Reklama Google Ads niewątpliwie niesie ze sobą bardzo wiele zalet. Przede wszystkim platforma ta sprawia, że Twoja strona staje się widoczna. W rezultacie ożywia się na niej ruch, co prowadzi również do zwiększenia konwersji. Ponadto użytkownicy Google Ads wcale nie muszą wydawać olbrzymich pieniędzy na reklamę w sieci. Dodatkowo zyskują oni również możliwość targetowania reklamy. Z kolei doprecyzowanie grupy odbiorców, pozwala nie tylko podnieść skuteczność reklamy, ale także i obniżyć jej koszty.
Co więcej, wpisywane przez użytkowników przeglądarkę słowa kluczowe, ściągają na Twoją witrynę osoby zainteresowane danym produktem lub usługą, co zwiększa prawdopodobieństwo na sfinalizowanie zakupu. Internautom wyświetlają się bowiem tylko te strony www, które są powiązane z użytymi przez Internautę słowami kluczowymi. To z kolei zwiększa skuteczność kampanii reklamowej prowadzonej w internecie.
Wyszukiwarka Google jest jedną z najpopularniejszych przeglądarek w całej Polsce. Tym samym staje się ona znakomitym narzędziem do zbudowania swojej własnej bazy użytkowników. Co więcej, poza możliwością dotarcia do nowych klientów, Google Ads zapewnia również możliwość remarketingu. Dzięki temu na stronę internetową powrócą klienci, którzy już kiedyś mieli do czynienia z marką.
Ogromnym plusem tego rozwiązania jest również możliwość planowania budżetu prowadzonych reklam. Dzięki temu to reklamodawca decyduje o tym ile, kiedy oraz za co, chce zapłacić. Zapewnia to więc reklamodawcom lepszą kontrolę nad wydatkami. Warto również zaznaczyć, że taka reklama w wyszukiwarce Google jest względnie tania, a z pewnością tańsza od kampanii reklamowej i nakręcenia spotu, który będzie puszczany w telewizji.
Niewątpliwie zaletą kampanii prowadzonych w Google Ads jest również możliwość mierzenia ich efektów. Google Ads dostarcza wielu dodatkowych narzędzi analitycznych, a co więcej, można je połączyć również z platformami takimi jak Google Merchant Center.
Bardzo ważne jest również to, że na efekty prowadzonych w Google Ads kampanii reklamowych wcale długo nie trzeba czekać. Reklamy publikowane są w sieci reklamowej Google w ciągu 24 godzin od ich zaprojektowania w Google Ads. Po akceptacji zespołu Google są one widoczne od razu, co zaczyna generować ruch na stronie. W dodatku w każdym dowolnym momencie można je wstrzymać lub ponownie uruchomić.
Na końcu warto również wspomnieć, że reklamy graficzne, tak jak i każde inne tworzone za pomocą Google Ads wyświetlają się osobom zainteresowanym produktem. Wszystko za sprawą słowa kluczowego, które jest z nim połączone. Tym samym wzrasta również prawdopodobieństwo tego, że klient, który odwiedził Twoją witrynę, zdecyduje się na zakup produktu lub oferowanej usługi.